Pionierprojekt KIRA startet mit autonomen Fahrzeugen für den ÖPNV.

Erstmals sind Shuttles auf Automatisierungsstufe Level 4 unterwegs / Testbetrieb läuft ab sofort im Rhein-Main-Gebiet

Ein Pionierprojekt für den öffentlichen Personennahverkehr kommt auf die Straße: In Darmstadt und im Kreis Offenbach startet das erste Fahrzeug, das auf der Automatisierungsstufe „Level 4“ im normalen Straßenverkehr unterwegs ist. Level 4 bedeutet, dass sich ein Fahrzeug innerhalb eines definierten Gebiets autonom, also faktisch fahrerlos, fortbewegt. Das Besondere: Erstmals liegt die Entscheidung über alle Fahrmanöver beim Fahrzeug. Im Testbetrieb ist immer ein Sicherheitsfahrer an Bord.

Die entsprechende Level-4-Erprobungsgenehmigung hat das Kraftfahrt-Bundesamt erteilt. Der Projektname KIRA steht für „KI-basierter Regelbetrieb autonomer On-Demand-Verkehre“. Die Federführung haben dabei die Deutsche Bahn (DB) und der Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV).

In der nächsten Zeit nehmen insgesamt sechs autonome Shuttles in Teilen der Stadt Darmstadt und des Kreises Offenbach schrittweise ihren Betrieb auf. Sie fahren in den Betriebsgebieten der regionalen Projektpartner HEAG mobilo und Kreisverkehrsgesellschaft Offenbach (kvgOF). Fahrgäste können im KIRA-Shuttle vorerst noch nicht mitfahren. Interessierte Bürgerinnen und Bürger können sich später als Testnutzerinnen und Testnutzer bewerben und die Shuttles dann über eine eigene App buchen.

KIRA ist in Deutschland das erste Projekt, das autonome Fahrzeuge für den ÖPNV auf der Automatisierungsstufe Level 4 testet. Die Fahrmanöver der Fahrzeuge werden von technischem Aufsichtspersonal überwacht. Die Technologie macht es möglich, mit normaler Geschwindigkeit am regulären Straßenverkehr sicher teilzunehmen. Auf den ersten Fahrten der autonomen KIRA-Shuttles wird vor allem das eingebaute Selbstfahrsystem von Mobileye geprüft. Dabei wird das Kartenmaterial des Betriebsgebietes kontrolliert und sichergestellt, dass alle Datenpunkte entlang der Straße korrekt sind.

Mit autonomen On-Demand-Fahrdiensten soll der ÖPNV flexibler und attraktiver werden. Je nach Bedarf bestellbare Shuttles („On-Demand“) können vor allem in ländlichen Gegenden für flächendeckende Mobilität sorgen. Mit Fahrpersonal sind On-Demand-Shuttles im RMV bereits in zehn Gebieten unterwegs. Autonom, und damit ohne Personal an Bord, können solche Angebote perspektivisch auch flächendeckend eingesetzt werden. Eine intelligente Verknüpfung verschiedener
Verkehrsmittel soll im Sinne der Verkehrswende eine nahtlose Mobilität von Tür zu Tür ermöglichen, die so flexibel ist wie das eigene Auto.

Betreiberin der autonomen Fahrzeuge ist die DB Regio Bus Mitte. Das DB- Unternehmen ioki stellt die Software für Buchung und Routenplanung; ioki integriert auch die Softwarekomponenten der verschiedenen Technologiepartner. Als weiterer Partner stellt Mobileye die Soft- und Hardware für das autonome Fahrsystem zur Verfügung. Die Test- und Implementierungsphase ist zunächst bis Ende 2024 angesetzt. Eine Verlängerung ist geplant. Das Forschungsvorhaben KIRA wird vom Bundesministerium für Digitales und Verkehr (BMDV) mit insgesamt rund 2,2 Millionen Euro sowie vom Land Hessen finanziell unterstützt.

Weitere Informationen rund um das Projekt und die Technologie gibt es unter www.kira-autonom.de.

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Mobileye

Contribution to the Project:

Mobileye is a KIRA project technology partner and provides the hardware and software for the vehicles’ autonomous driving system.

More Information from the Company:

Mobileye is driving the development of autonomous vehicles with globally recognised expertise in computer vision, artificial intelligence, mapping and data analyses. The technologies enable self-driving vehicles and mobility solutions, accelerate industry-leading driver assistance systems and provide valuable information for optimising the mobility infrastructure.

www.mobileye.com

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dmo digital mobilities consultants

Contribution to the Project:

dmo digital mobilities consultants contributes consultancy services to the KIRA project.

More Information from the Company:

dmo digital mobilities consultants is a management consultancy specialised on digitalisation topics and products for passenger transport. The consultancy focus in recent years was on-demand projects and now is increasingly on autonomous transport services. The company advises and supports local partners HEAG mobilo and kvgOF in the implementation of KIRA.

www.digitalmobilities.com

Logo Karlsruher Institut für Technologie (KIT)

Karlsruher Institut für Technologie (KIT)

Contribution to the Project:

Karlsruhe Institute of Technology (KIT) is a science partner and as part of the KIRA project is researching the overall traffic impact of autonomous on-demand transport services in the region with the help of a traffic model.

More Information from the Company:

The Institute for Transport Studies at the Karlsruhe Institute of Technology (KIT) is dedicated to the research of mobility and transport issues, ranging from planning concepts based on societal aspects to technical transport problems. The institute takes an interdisciplinary approach ranging from empirical analyses to complex simulations in pursuit of the overarching objective to develop efficient and sustainable mobility solutions.

www.kit.edu

Logo Deutsches Luft- und Raumfahrtzentrum (DLR)

Deutsches Luft- und Raumfahrtzentrum (DLR)

Contribution to the Project:

DLR is a scientific contributor to the KIRA project.

More Information from the Company:

As part of the KIRA project, the DLR Institute of Transport Research is researching user and stakeholder acceptance requirements as well as the traffic-related effects of autonomous fleets, particularly their influence on traffic volume, service availability, choose of mode, etc. The DLR Institute of Transportation Systems is also investigating the necessary requirements for technical supervision, including human-machine interaction as part of the KIRA project.

www.dlr.de

Logo Bundesminsterium für Digitales und Verkehr

Bundesministerium für Digitales und Verkehr (BMDV)

Contribution to the Project:

The Federal Ministry for Digital and Transport (BMDV) is the funding body and supports the KIRA project.

www.bmdv.bund.de

Logo Hessisches Ministerium für Wirtschaft, Energie, Verkehr und Wohnen

Land Hessen

Contribution to the Project:

The State of Hesse supports the KIRA project financially.

www.wirtschaft.hessen.de

Logo VDV

Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV)

Contribution to the Project:

The Association of German Transport Companies (VDV) is an industry partner and, together with the project partners, is producing a practical guide for autonomous on-demand transport services that is intended for transport companies and public transport organisations. With the practical guide, the KIRA project is making the experience and knowledge gleaned in the project available to the industry.

More Information from the Company:

The VDV is the leading organisation in public passenger and freight transport in Germany. It represents the interests of more than 600 public and rail passenger transport and freight transport companies. These member companies range from large municipal transport companies to private providers of bus and rail transport, including operators of trams, underground trains, city and regional buses and railways.

www.vdv.de

Logo ioki

ioki

Contribution to the Project:

ioki is a technology partner and delivers the ride-pooling software and the routing algorithm for the KIRA project.

More Information from the Company:

ioki GmbH is a leading platform provider for digital and autonomous on-demand solutions in Europe and market leader in the DACH (Germany, Austria, Switzerland) region. The company, which belongs to Deutsche Bahn, works with a variety of on-demand mobility operators throughout Europe. In addition, ioki prepares data-based mobility analyses and mobility concepts for sustainable and future-oriented traffic planning.

www.ioki.com

Logo Robert Bosch GmbH

Robert Bosch GmbH

Contribution to the Project:

Bosch is a technology partner and with a combination of hardware and software is responsible within the KIRA project for all services related to digital passenger assistance inside the autonomous vehicles.

More Information from the Company:
The Bosch Group is a leading international technology and services company with around 428,000 associates worldwide. Mobility is the largest business sector in the Bosch Group. The technology company is one of the leading OEMs in the automotive industry. The Mobility division pursues the vision of safe, sustainable and inspiring mobility of the future. The division offers its customers holistic mobility solutions.
Logo HEAG mobilo

HEAG mobilo GmbH

Contribution to the Project:

HEAG mobilo is the KIRA project’s local implementation partner in Darmstadt.

More Information from the Company:

HEAG mobilo is the leading mobility services provider in the Darmstadt-Dieburg region and the lead company in the transport group. Together with its HEAG mobiBus subsidiary and STRADADI, it works to provide attractive and effective public transport in the city of Darmstadt and the district of Darmstadt-Dieburg.

www.heagmobilo.de

Logo Kreisverkehrsgesellschaft Offenbach

Kreisverkehrsgesellschaft Offenbach mbH (kvgOF)

Contribution to the Project:

kvgOF is the KIRA project’s local implementation partner in the district of Offenbach.

More Information from the Company:

Kreisverkehrsgesellschaft Offenbach mbH is the local transport organisation for local public transport in the district of Offenbach. The district encompasses 13 municipalities with 360,000 residents. kvgOF is among the local partners of the Rhine/Main Regional Transport Association (RMV).

www.kvgof.de

Logo Rhein-Main-Verkehrsverbund

RMV

Contribution to the Project:

The Rhine/Main Regional Transport Association is one of the project initiators and is responsible for overall project management.

More Information from the Company:

The Rhine/Main Regional Transport Association (RMV) is the transport association for local public transport in the Rhine-Main region and covers two-thirds of Hesse. Together with local partners, RMV keeps local public transport rolling: it coordinates and finances transport services, orders services and orchestrates the higher-level marketing.

www.rmv.de

Logo Deutsche Bahn AG

Deutsche Bahn

Contribution to the Project:

Deutsche Bahn is an initiator of KIRA together with the Rhine/Main Regional Transport Association (RMV).

More Information from the Company:

Both companies coordinate project set-up and implementation as well as relations with the project partners and additional stakeholders. DB Regio Mitte GmbH is responsible for operation of the autonomous transport.

www.deutschebahn.com